Zoli!
Akkor én meg egy újabb álláspontot mondok:
Ha nem játszol monumentális nagy színpadon (ami gondolom nem gyakran történik meg a mi fajtánk zenésszel

), ne használj se kontroll ládát, se fülmonitort. Hisz ezekben soha sem azt fogod hallani (mind hangerő, mind hangszín arányban) mint amit a kinti cuccodon a közönség, már pedig elsődlegesen az a lényeg, hogy ott szóljál jól! Meg lehetsz te magaddal elégedve, hogy milyen f@szán hallottad magad a monitorban, ha a közönség meg ennek ellenkezőjét hallotta kint.
Hogy tudod egy buli alatt folyamatosan kontrollálni az akusztikai adottságok változásait, ha ezt a monitorod nem követi, meghamisítva a tényleges kinti megszólalást? Félreértés ne essék, én vagyok az egyik élharcosa annak, hogy nem merek kiállni úgy színpadra egy hangszerrel, hogy arra a műsorom hosszú hónapok/évek alatt előre ne legyen flottul beállítva. De ennek ellenére minden helyszínnek más az akusztikája amihez ha minimálisan is, de hozzá kell lőni a keverő, vagy rendszerproci beállításait. És ezen felül akár a buli alatt is módosítani kell. Persze ezek nem szélsőséges állítások, csak minimális lekövetések. Hisz buli elején, mikor még üres a hangfalak előtti tánctér sokszor kisebb hangerő szükségeltetik, mint a buli hevében, mikor megtelik a tánctér emberekkel. És általában nálunk az emberek nem több tíz méterekre, hanem viszonylag közel táncolnak a hangfalakhoz. Ezért ez a néptömeg a szub hangokra is hatással tud lenni ám. Nagy létszám esetén több mély is elfér, mert az emberi testek felfogják, csillapítják azokat, míg a buli elején, lájtosabb hangulatkor, kevesebb létszámnál még lehet, hogy kevesebb mély is elég, mert olyankor akár a búgásra is hajlamosabb lehet egy terem. Na ez az amiket egy fül-, vagy láda monitor nem fog tudni lekövetni, mert azok minden helyzetben egyformán fognak neked szólni, meghamisítva a valós hangzást. Persze nagyon nagy színpad esetén már indokolttá válik a monitor, na de akkor van egy külső hangtechnikus, aki külső füllel hallgatva folyamatosan tudja követni a változásokat. Még ha te a monitorban mindig ugyan azt fogod hallani, ő lehet, hogy a main kimeneten folyamatosan kontrollál.
Én tűzzel-vassal hadakozok a kontroll ládák ellen, amihez már a zenészkollégáim is hozzászoktak. Hogy ők mit tesznek ki maguk elé, az nekem mindegy, csak én ne halljam azokat.

A beállítások meg úgy is az én reszortom. Hogy én akkor, hogy csinálom?
A hangfalakat egy vonalba, sőt minimálisan hátrébb teszem magamtól minél távolabb a színpad széléhez, és egy 10 fokot befelé fordítom őket. Így még gerjedni sem fog, és hallod is magadat annyira amennyire szükséges. Persze egy kicsit kevesebb középpel és magassal (de erre rááll pár buli alatt a füled), viszont arányaiban visszahallod azokat az akusztikai változásokat, melyeket a terem és a tömeg okoz.
Mindenkinek szíve joga ezen álláspontom megcáfolása, de az elmúlt húsz év haknis pályafutásom alatt ezen véleményem olyan szikla szilárdan tudatosult, hogy nem hinném, hogy valaha is meg fog változni. ...de nem is kötelező megfogadni.
