Kedves új Tagjaink! Ha még nem tettétek meg, kérlek olvassátok el a Fórumszabályzatunk, melyből az is kiderül miért nem látjátok még a csatolmányokat :)

Kedves Tagok! Megújult a Médiatár, elérés: YouTube Médiatár, ill. a kis youtube ikon a menüsorban. Bővebb infók Itt

Kedves Fórumlakók! Örömmel tájékoztatlak benneteket, hogy elkészült a blog 1.0-ás verziója. Aki késztetést érez arra, hogy nagyobb lélegzetvételű bejegyzésekben ossza meg a tapasztalatait, gondolatait, tudását a többiekkel, az oldal profiljába illő külön rovatot vezessen, az tőlem kérhet jogosultságot PÜ-ben. A blogbejegyzés mellé nyílik egy téma is, ahol tovább folytatódhat az eszmecsere az adott témáról ;)

Hangtechnika - Használhatóság, felhasználói tapasztalatok

Hangtechnikával kapcsolatos témák

Moderátor: Moderátorok

Avatar
Gyuley
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 114
Hozzászólások: 703
Csatlakozott: 2011.11.21. 17:15
Hangszer: Cubese 10 pro Absolute 3.NI k11 Ultimate.Yamaha 3K
Tartózkodási hely: Németország Magdeburg
Adott köszönetek: : 752 alkalommal
Kapott köszönetek: : 811 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10540Hozzászólás Gyuley
2013.01.19. 16:01

Qgli!

Teljesen zárt ládáról beszélünk, a legszebb mélyeket ezek a típusok adják, csak ne lenne olyan kis hatásfoka!
Nem bandpass ládáról beszélünk, az egy hibrid megoldás, és nekem amúgy abszolúte nem is jön be a hangja! :777


"Zenész vagyok, és ez így jó, a zenétől szebb nekem nincsen,
dallamokból áll életem, általuk létezem"

Avatar
Joe83
Adminisztrátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 12
Hozzászólások: 423
Csatlakozott: 2012.01.20. 20:36
Hangszer: Gonosz2 :)
Tartózkodási hely: Pest megye
Adott köszönetek: : 921 alkalommal
Kapott köszönetek: : 772 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10541Hozzászólás Joe83
2013.01.19. 16:08

Akkor egy kis infó a digit végfokról...

Úgy kell kezdenem, ahogyan az atomfizika c. nagyszerű tárgy előadója az egyetemen: amit eddig a fizikáról tanultatok, felejtsétek el! Tehát amit eddig az erősítőkről tudtok, azt felejtsétek el!

A hazai erősítőipar számára eretnek gondolatok következnek (amit viszont a világ vezető végfokgyártói már régen vallanak), úgyhogy a gyengébb idegzetűek itt hagyják abba az olvasást.

Szaladjunk neki kicsit messzebbről! A hangtechnikai mérnökök világszervezete (AES) készített egy átfogó anyagot, melyben a rádióadások kompresszált zenei jeleit vizsgálták. (Az FM jelek sugárzásához össze kell nyomni a jelek dinamikáját.) Megdöbbentő eredmény született: a kimenő csúcsteljesítménynek csak 15%-a az átlagos teljesítmény! Tegyük hozzá gyorsan: ez már egy összenyomott jel! Az egyszerűség kedvéért maradjunk ennél az aránynál. Lefordítva ezt számokra, azt jelenti, hogy 1000W-os csúcsok mellett az átlagos (ha úgy tetszik szinuszos) teljesítmény mindössze 150W. Ha nem lennének a zenében csúcsok, elég lenne egy 150W szinuszos teljesítményű végfok. A zenei jel azonban szinte kizárólag csúcsokból áll! (Leszámítva néhány extrém kivételt, pl. egy orgonán hosszan kitartott szólóhang) Azt már régről tudjuk – de hiszen éppen pár sorral feljebb írtam felejts el mindent!- , hogy az 1000W-os csúcsok átviteléhez éppen 1000W-os erősítő kell, mert különben torzítani fog a jel. A fentiekből viszont az következik, hogy egy átlagos zenei jelnél erősítőnk kihasználtsága csapnivaló. A megoldás szinte kézenfekvő: olyan végfok kell, ami 150W-os hosszantartó (szinuszos) teljesítmény leadására képes biztonsággal, emellett azonban az 1000W-os csúcsokat is torzítatlanul produkálja. Mielőtt örömmámorban fetrengenénk a világmegváltó felfedezéstől le kell lohasztanom mindenkit, a meghatározó végfokok már régen ilyenek. Nem az a lényeg tehát, hogy a vasalót milyen hosszan lehet üzemeltetni vele, hanem hogy a csúcsokat mennyire „viszi”.

A másik meglepő dolog, hogy erősítőnket hangszórók meghajtására használjuk! Ez a nem elhanyagolható tény újabb követelményeket állít a használatos elektronikák elé: az nagyon kevés, ha műterhelésen kiváló paramétereket mérünk egy erősítőn. A hangszóró ugyanis abban a pillanatban, ahogy jelet kap, mozogni kezd. Ez a mozgás a lengőcsévében viszont pont ellentétes áramot indukál, amit a végfoknak „be kell nyelni”. Minél jobban elnyeli ezt az áramot, annál jobban fékezi a hangszóró mozgását, így a membrán nem fog elrepülni. (Egy tévhitet gyorsan oszlassunk el: a hangszóró pilléje és a membránszélnek nem a kirepülés megakadályozása, hanem a lengőrendszer középpontban tartása az elsődleges feladata.) A végfoknak ezt a tulajdonságát csillapítási tényezőnek, azaz damping faktornak hívják. Ez az érték minél nagyobb, annál jobb a csillapítás. A nagy dampind faktor eredménye rendkívüli: feszes, dinamikus hangzás, határozott mélyek, és rendkívüli részletgazdagság a mély frekvenciákon. (Itt érhető tetten a legjobban a különbség még laikusok számára is. Összehasonlítva két végerősítőt az egyiknél nagyon jónak minősítjük a mélyhangátvitelt, a másiknál, amelyiknek nagyobb a dampingja ott azt is haljuk, hogy ez a nagyon jó mély három különböző hangszerből származik.) Vigyázni kell azonban a kábelezéssel, mert a vezeték ellenállása (keresztmetszete, hossza, anyaga, a csatlakozók…) jelentősen leronthatják kezdeti jó eredményünket.

Erősítőnket, miután munkaeszközünk, nem csak a hangja alapján ítéljük meg. Fontos a megbízhatósága (hiszen ha állandóan javítják, nem tudjuk használni), a súlya, a mérete, a hatásfoka. Ez utóbbi tekintetében rendkívül rossz a helyzet. Az elterjedt kapcsolásoknál a bevitt teljesítménynek a fele hővé alakul, s csak a másik fele lesz hasznos hangteljesítmény. Ezért az erősítők folyamatosan fűtenek, s ettől a felesleges hőtől ráadásul meg kell szabadulni. Eredmény: hatalmas hűtőbordák, ventillátorok, kétszeres méretű tápegység, a hasznos hangteljesítmény szempontjából fölösleges súly és méret.

Joggal merül fel a kérdés: ha mindezt tudják a mérnökök, miért nem tesznek ellene? Kicsit megint messze kell mennünk. A műszaki élet (de talán máshol is) egy-egy részterületen dolgozó szakember az eltöltött idő arányában a szakma foglyává válik. Az ismert megoldásokból indul ki, „zsigerből” utasítja el a drasztikus módosításokat. Nem azért, mert ő egy gonosz rossz ember, hanem azért, mert ez a gondolkodásmód ivódott bele. Nagyon nehéz ebből a csapdából kilépni. (Gondoljon csak bele mindenki, hány és hány olyan apró gondolat, vélemény szövi át egész életünket, amiből nem vagyunk hajlandóak engedni, még akkor sem, ha ész érvek sokaságát vonultatják fel ellenünk!) Nem véletlen, hogy a számítógépek „forradalmát” fiatalok vívták, akiket nem kötöttek a konvenciók.

Legnagyobb problémát a hatásfok jelentette, hiszen a többi műszaki feladatra jó megoldások születtek. A digitális erősítő elve már régóta ismert. Az impulzus szélesség moduláció (PWM: Pulse Width Modulation) elvén működő végfok felépítése sok mindenben különbözik a hagyományos megoldásoktól. PWM erősítőnél a bejövő jelet egy magas frekvenciájú (250kHz fölötti) kapcsolójellel modulálják. A kimeneti négyszögjel szélessége a bemeneti hangjellel lesz arányos. Innen az elnevezés is: impulzus szélesség moduláció. A négyszögjelet erősíteni veszteség nélkül már egyszerű feladat, s a felerősített jelből aluláteresztő szűrővel visszakaphatjuk a felerősített hangfrekvenciás jelet. Ez az „egyszerű” feladat a gyakorlatban azért bonyolult áramköri megoldásokat takar. Ha a kapcsolófrekvenciát nem állandó értéken tartják, hanem folyamatosan változtatják egy függvény szereint, akkor megakadályozható, hogy a kapcsolófrekvencia az erősítőből kikerüljön. Ez nem kis gond máskülönben, mert az erősítőre kapcsolt hangszóróvezeték antennaként működik, így helyi rádióadót üzemeltethetünk 540kHz-es kapcsolófrekvencia esetén pont a Kossuth rádió helyén, zavarva azt a környéken. Az állandóan változó kapcsolófrekvencia „elmossa” ezt a csúcsot, így gyakorlatilag megszűnik a zavarás. Egy PWM erősítőkapcsolás tipikusan 95% hatásfokú, ami annyit tesz, hogy 1000W esetén mindössze 50W a veszteség, amit el kell melegítenünk.

Jó hatásfok esetén kisebb tápegység is elegendő. A nehéz transzformátor kiváltása elvileg kapcsoló üzemű táppal megoldható, azonban ezek kényesek a statikus terhelésre. Meg is születtek az öszvér megoldások: hagyományos végfok kapcsoló üzemű táppal, digitális végfok hagyományos táppal. Ki-ki a szemléletbeli korlátainak megfelelő fejlesztési utat választott. (Murphy-törvény: Ha kalapácsod van, mindent szögnek nézel!) További korlátok omlottak le az újabb félvezetők megjelenésével.

A tökéletes megoldás most is a műszaki élet más területéről érkezett. (Világméretekben a professzionális audió üzlet annyira kicsi, hogy komoly, nagy pénzeket igénylő kutatásokat nem éri meg fizetni. Ezért az új anyagok más szakterületről szoktak beszivárogni.) Nagy teljesítményű vezérelt hajtások táplálására kapcsolástechnikailag végfokokat használnak. A több ezer wattos motorok meghajtásánál fontos szempont a hatásfok, s talán még lényegesebb a készülékek visszahatása a hálózatra. (Pár szóban: szélsőséges terhelések esetén a vezetéken folyó áram és a feszültség fázisban eltér egymástól. Ha nagyon eltér, akkor összeomolhat a hálózat: leáll az erőmű. Kisebb mértéknél megnő a meddő áram mértéke, ami terheli ugyan a vezetékeket, de hasznos munkára nem használható. Üzemek telepítésekor ez egy fontos, nehezen megoldható probléma. Az erőmű a tiszta rezisztív (pl.: rezsó, hősugárzó) terheléseket szereti.) Kifejlesztettek tehát egy olyan kapcsolóüzemű tápegységet, ami nem érzékeny a feszültségingadozásra, nem vesz fel meddő teljesítményt a hálózatról (cosj=0,95), jól bírja az extrém terheléseket. A motorok hajtására olyan PWM kapcsolást készítettek aminek kiemelkedő a hatásfoka (<95%), jól birja az induktív terhelést, nagy teljesítményű és gyors, ráadásul nagy a sávszélessége. (Ma már nem furcsa, ha egy nagy léptetőmotort 20kHz-es jellel vezérelnek.) Természetesen nem csak nekünk tűnik fel, hogy az elmondottak egy kiváló hangfrekvenciás erősítő jellemzői. A motorhajtások tervezőit nem befolyásolták a régi beidegződések, nem voltak az akusztika rabjai: megszületett a korszerű digitális végfok. A kapcsolásokat „kiélezték” hangfrekvenciára, s egyre inkább úgy tűnik, olyan forradalmat fog okozni a digitális végfok, mint a CD annak idején.

A XXI. század erősítője kimagasló paraméterekkel bír. Akár 2x10 000W teljesítmény 1U magasságú (44mm) 19”-es RACK dobozban, s mindezt mindössze 12kg tömeg mellett. (Hagyományos végfokok esetén ez a tömeg legalább 50-100kg.) 95V-265V-ig változhat a hálózati tápfeszültség, miközben a kimenő teljesítmény változatlan marad! A kapcsolóüzemű táp rezisztív terhelést jelent a hálózatnak (cosj=0,95). A nagyintegráltságú áramkörök nem csak nagyobb megbízhatóságot jelentenek, hanem a létező összes védelemmel ellátottak. (Túláram, túlfeszültség, rövidzár, hő, limiter…) A modern áramköri megoldások kitűnő paramétereket eredményeznek: intermodulációs torzítás <0,01, frekvenciaátvitel: 5-30 000Hz, jel-zaj viszony > 105dBA, dampind faktor 600. Számos szolgáltatás beépítésére van lehetőség, pl. távszervíz, beállítás modemen keresztrül számítógéppel, crossover, zajzár stb. És ez még csak a kezdet. Vajon hol lehet a vég?

S ha valaki nem tudja még, hogy miért a jövőnk záloga a digitális végfok, az ha a régi végfokrack emelgetése közben elhagyja a tojásait, hamar rá fog jönni…


Yamaha Genos2, Allen&Heath CQ18T, 2db Behringer DR112 DSP, Austrian Audio OD505..

Avatar
Zongorista28
Moderátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 89
Hozzászólások: 429
Csatlakozott: 2012.09.13. 21:58
Hangszer: Roland VA-76, Roland E-5
Tartózkodási hely: Budapest
Adott köszönetek: : 495 alkalommal
Kapott köszönetek: : 707 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10543Hozzászólás Zongorista28
2013.01.19. 17:05

Józsikám, ez igen!!! :777


A rögtönzés világa: A Jazz

Oscar Peterson,a Zongoristák mértékegysége

Avatar
Gyuley
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 114
Hozzászólások: 703
Csatlakozott: 2011.11.21. 17:15
Hangszer: Cubese 10 pro Absolute 3.NI k11 Ultimate.Yamaha 3K
Tartózkodási hely: Németország Magdeburg
Adott köszönetek: : 752 alkalommal
Kapott köszönetek: : 811 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10544Hozzászólás Gyuley
2013.01.19. 17:17

Köszönjük Joe, hasznos iromány!!! :777


"Zenész vagyok, és ez így jó, a zenétől szebb nekem nincsen,
dallamokból áll életem, általuk létezem"

Avatar
Zeneboy
Moderátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 266
Hozzászólások: 790
Csatlakozott: 2011.11.22. 23:09
Hangszer: Korg Pa3 x
Tartózkodási hely: Borsod-Abaúj-Zemplén Megye , Kazincbarcika
Adott köszönetek: : 1067 alkalommal
Kapott köszönetek: : 882 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10546Hozzászólás Zeneboy
2013.01.19. 18:55

Igen a Jani szépen összefoglalta a digi erősítők helyzetét 2005-körül... ;) :777


Korg Pa3 X -76, Trevis ta08 aktív top,Trevis Event ta18 sub Eurolite QDF BAR Fényszett, Neumann KMS 105 és Shure beta58 mikrofon,

Avatar
Zeneboy
Moderátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 266
Hozzászólások: 790
Csatlakozott: 2011.11.22. 23:09
Hangszer: Korg Pa3 x
Tartózkodási hely: Borsod-Abaúj-Zemplén Megye , Kazincbarcika
Adott köszönetek: : 1067 alkalommal
Kapott köszönetek: : 882 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10547Hozzászólás Zeneboy
2013.01.19. 19:09

mentosattila!

RCF HPS-1500
dB HPA 2800
Crown XLi 2500 vagyyXLS 1500 vagy az ettől jobb XTI /ezeket használja a JBL a JRX és MPRo ládákban/
DYNACORD SL-1200 végerősítő
ELECTRO-VOICE PA-2250T


Korg Pa3 X -76, Trevis ta08 aktív top,Trevis Event ta18 sub Eurolite QDF BAR Fényszett, Neumann KMS 105 és Shure beta58 mikrofon,

Avatar
Joe83
Adminisztrátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 12
Hozzászólások: 423
Csatlakozott: 2012.01.20. 20:36
Hangszer: Gonosz2 :)
Tartózkodási hely: Pest megye
Adott köszönetek: : 921 alkalommal
Kapott köszönetek: : 772 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10548Hozzászólás Joe83
2013.01.19. 19:52

Így Van!

Gondoltam megosztom másokkal is ezt a hasznos irományt!
Nem az én fejemből pattant ki, én csak beollóztam...


Üdv: Joe


Yamaha Genos2, Allen&Heath CQ18T, 2db Behringer DR112 DSP, Austrian Audio OD505..

Avatar
Attila
VIP
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 266
Hozzászólások: 1311
Csatlakozott: 2012.04.06. 20:55
Hangszer: Korg + Yamaha
Tartózkodási hely: Gyergyoszentmiklos
Adott köszönetek: : 449 alkalommal
Kapott köszönetek: : 1053 alkalommal
Kapcsolat:

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10551Hozzászólás Attila
2013.01.19. 20:42

A HPS 15oo-as volt az első amit kinéztem, ill. meg is hallgattam. Az erő nem tombol benne. Amit rámondanak, nem mind igaz.
Az SL 12oo-as wattban kevesebb mint az RCF, viszont az meg is van neki. Árban u.annyi.
Az EV valamiért nem szimpi

Még várom a véleményeteket, javaslatokat !


Atti

Avatar
Zeneboy
Moderátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 266
Hozzászólások: 790
Csatlakozott: 2011.11.22. 23:09
Hangszer: Korg Pa3 x
Tartózkodási hely: Borsod-Abaúj-Zemplén Megye , Kazincbarcika
Adott köszönetek: : 1067 alkalommal
Kapott köszönetek: : 882 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10552Hozzászólás Zeneboy
2013.01.19. 20:59

Jól tetted! Mert valóban egy reális képet adott.... 8-) :777


Korg Pa3 X -76, Trevis ta08 aktív top,Trevis Event ta18 sub Eurolite QDF BAR Fényszett, Neumann KMS 105 és Shure beta58 mikrofon,

Avatar
Joe83
Adminisztrátor
Blogbejegyzések: 0
Hozzászólások a témában: 12
Hozzászólások: 423
Csatlakozott: 2012.01.20. 20:36
Hangszer: Gonosz2 :)
Tartózkodási hely: Pest megye
Adott köszönetek: : 921 alkalommal
Kapott köszönetek: : 772 alkalommal

Re: Hangtechnika - keverők, erősítők, végfokok, hangfalak, m

Hozzászólás: # 10553Hozzászólás Joe83
2013.01.19. 21:17

Így talán tisztábban látják a dolgokat..... :777


Yamaha Genos2, Allen&Heath CQ18T, 2db Behringer DR112 DSP, Austrian Audio OD505..

Új hozzászólás