Zeneelmélet blog
[ Hozzászólások megtekintése (9) ] | [ Vissza ]
A moll skála fokaira éptett négyeshangzatok
Szerző: ---Qgli---
A dúr skálához hasonlóan a moll skála hangjaira is épÃtünk négyeshangzatokat. ( Fontos megjegyezni a továbbiakban, hogy ezek után, amikor moll skáláról beszélünk, akkor alapvetÅ‘en az összhangzatos moll skáláról van szó. )
Kottapéldát itt nem mutatok, hanem összegezve leÃrom hogy:
A moll skála
I. fokán: mollmajor szeptim ( jelölése: mM7 )
II. fokán: félszűkÃtett ( jelölése: áthúzott karika )
II. fokán: bÅ‘vÃtettmajor ( jelölése: M7(5#) )
IV. fokán: mollszeptim ( jelölése: m7 )
V. fokán: dominándszeptim ( jelölése: 7 )
VI. fokán: majorszeptim ( jelölése: M7 )
VII. fokán: szűkÃtett ( jelölése: o )
A II. fokon lévÅ‘ félszűkÃtett harmónia nem összekeverendÅ‘ a m7(5b) harmóniával! Bár hangjaiban tökéletesen megegyeznek, mégis félszűkÃtett harmónia csak a moll skála II. fokán és dúr skála VII. fokán forduhat elÅ‘! Minden más esetben m7(5b) harmóniáról van szó!
Hogy miért is néztük ezeket meg?
Azért, mert az improvizáció szempontjából ezek az akkordok önmagukban véve megadnak egy skála lehetőséget.
Például:
Ha meglátok egy Dm7-es akkordot, akkor tudom, hogy a moll7-es akkord előfordul a dúr skála II. III. és VI. fokán, valamint moll skála IV. fokán.
Ez azt jelenti, hogy olyan skálát improvizálhatok rá, aminek
1, a dúr II. fokán van a Dm7 akkord — ez a C-dúr skála
2, a dúr III. fokán van a Dm7 akkord — ez a Bé-dúr skála
3, a dúr VI. fokán van a Dm7 akkord — ez az F-dúr skála
4, a moll IV. fokán van a Dm7 akkord — ez az A-moll skála
Még a továbbiakban a patternek szempontjából lesz fontos ezeknek az akkordoknak a skálához való kötődésük, de erről majd csak a patterneknél.
[ Hozzászólások megtekintése (9) ] | [ Vissza ]